Ako si vybrať spávne pneumatiky


Ak si neviete vyprať z veľkého množstva typov dezénov táto jednoduchá príručka Vám môže pomôcť.
Priľnavosť pneumatík zohráva dôležitú úlohu pri bezpečnosti vodiča a cestujúcich, jej hodnota sa odvíja od faktorov ako typu pneumatiky, dezénu, šírky, stavu vozovky a najme poveternostných podmienok. Pre každú z nasledujúcich 3 situácii vysvetlíme jednoduchým a presným spôsobom základné zásady, ktorými sa pneumatiky líšia.

Na suchej vozovke

Za takýchto podmienok je najlepšie použiť hladké pneumatiky (tzv. slicky), ktoré sú čo najširšie, aby bola  styčná plocha medzi pneumatikou a vozovkou čo najväčšia.

Výhody: Pri zrýchlení alebo v zákrute nám široká pneumatika zabezpečí dobrú priľnavosť, auto je takpovediac prilepené na vozovke
Nevýhody: V prípade, že vozidlo nie je dostatočne tuhé, môže dôjsť k deformácii podvozku. Agilita a akcelerácia sú tiež znížené kvôli zvýšenému kontaktu s vozovkou.
Kompromis: V závislosti od tuhosti podvozku hľadajte kompromis medzi hladkými a hrubými dezénmi.


Na mokrej vozovke

Na takomto povrchu je najlepšie bit pripravený. Faktor priľnavosti je treba mat na pamäti, ale treba zvážiť aj to ako pneumatika odvádza vodu. Hrubší dezén je vhodnejší. V ideálnom prípade je rozmer behúňa prispôsobený šírke pneumatiky. Smerové pneumatiky sú najvhodnejšie

Plusy: Voda je odvádzaná jednoduchšie, rýchlejšie zo stredu na strany pneumatiky
Mínusy: Priľnavosť je zhoršená pretože styčná plocha nieje tak veľká.


stitok


Na snehu alebo lade

Keďže väčšina vodičov nie je zvyknutá jazdiť na snehu a ľade, je dôležité byť v takýchto podmienkach zvlášť opatrný. V extrémnych podmienkach môžu byť potrebné snehové reťaze alebo pneumatiky s hroty. Pri zimných pneumatikách platí čim viac lamiel tým lepšie, je to z toho dôvodu aby pneumatika zachytávala zasnežený alebo zamrznutý povrch.

Výhody: Behúň zimnej pneumatiky je zložený z hlbších a početnejších drážok, čo zlepšuje priľnavosť na klzkej vozovke.
Nevýhody: Priemerná priľnavosť je 10 krát nižšia ako na suchej vozovke
Kompromis: Ak jazdíme na snehu/lade je dôležité udržiavať plynulú jazdu (akcelerácia, brzdenie, zákruty) a používať vyšší prevodový stupeň ako na suchej vozovke,

stitok